FEDEX og dere skjulte budskab

23 October 2018 Anders Lundtang Hansen
FEDEX og dere skjulte budskab

Kender du udtrykket, at når man først er blevet gjort bekendt med noget i et billede, et maleri, en film, eller andet, så kan man ikke stoppe med at fokusere på det længere eller se det oprindelige motiv?

Sådan er det faktisk også med firmaet Fedex, for selvom vi skriver “skjult budskabt” i rubrikken her, så er der ikke tale om et forsøg fra virksomhedens side til at indlejre underbevidste beskeder i dit sind, uden at du er klar over det.

Vi mener ganske enkelt noget så uskyldigt og simpelt – men immervæk sejt! – som den (dobbelt)betydning, man kan se i logoet til Fedex.

Lad os uddybe:

Fedex har et logo, der egentlig bare er deres navn i lidt forskellige farver, men hvis man kigger nærmere, vil man opdage et transport-budskab, der passer perfekt til dette logistik-firma, som egentlig kommer af mellemrummene i logoet end noget i selve logoet.

Du kan blandt andet se det på billedet i toppen til denne artikel. Læg mærke til mellemrummet mellem det sidste “E” og “X” i navnet, hvad kan du se mellem dem?

Mange gange ser man bare hvid ‘luft’, men det er faktisk en pil fra “e” til “x”, som jo ligger langt fra hinanden i alfabetet, så det er lidt en anden måde at sige: “Vi leverer fra ‘a’ til ‘z'”.

Vi tør næsten godt bette på, at du nu ikke længere kan lade være med at lægge mærke til denne kommunikative genistreg fremover og vil vise det til andre.

Ellers kan vi til slut berette, at dette firma er stiftet i USA, men også har levering i Danmark, derfor findes FEDEX Danmark.

De omsætter for flere millioner hvert år, og antallet af ansatte på verdensplan skal tælles sekscifret.

Oprindeligt hed firmaet faktisk Federal Express, da det blev grundlagt i 1971, men i år 2000 kom navneforandringen til det nuværende, som tydeligvis er en sammentrækning af de to ord i det tidligere navn.

More articles